åsikter kurser

Åsikter från tidigare deltagare:



”Det har varit jättekul. Att träna teknik är bra. Golvövningarna är extrabra –då får man in rytmerna i hela kroppen.”

”Kristina, du är en mycket skicklig pedagog! …man blir beroende av att trumma. För mig känns det bra att det låter så mycket, jag gillar att vara en del i en kurs/ensemble. Tillsammans låter det stort och bra. Att spela ensam eller träna ensam är inget för mig. Allt låter mycket häftigare när vi är många och du sätter igång oss och du själv trummar så man bara älskar det!”

”Jätteroligt, avstressande, stimulerande. Nyttig träning för koordination och öra. Duktig lärare med pedagogiska knep. Trevlig och avspänd samvaro. Precis vad jag behöver.”

”Skoj, inspirerande! Gott humör!! Viktigt med hela-kroppen träningen, sångerna dans- och rytmövningarna.  Jättekul! Spännande med improvisationsövningarna, det kan vara svårt men behöver inte vara det har jag insett, man måste våga. Jag vill fortsätta våga.”

”Kristina är en god pedagog. Skapar en tillåtande stämning i gruppen. Kombinationen av rytmik på golvet, slagteknik på trumman och ”ramsor” för rytmerna gör att man lär sig snabbare. (Även en tant som inte sysslat med detta tidigare.) Att få pröva på att spela bas, klocka, kalebass mm är kul. Kort sagt kurserna är beroendefrramkallande.”

”Alltid så avslappnat och avspänd stämning. Mycket glädje och skratt där rytmerna får utrymme och känns i hela kroppen. Kul med ensemblespel! Att få prova så många trummor och rytminstrument under samma kurs är nog unikt!”

”Har fått en helhet mellan dans och trumspel då jag många år har dansat afrikanskt. Mycket inspirerande och energigivande lektioner! Precis som med dansen så landar man i sin kropp och får bra balans mellan kropp och själ. Bra pedagogiska lektioner med mycket stor närhet till värme och humor gör att söndagarna blivit förgyllda.”

”Kristina är så bra och man lär sig nåt nytt hela tiden.”

”Det är som om man måste ta sig igenom generationer av förstelning och glömska för att komma fram till det ursprungliga som är äkta för var och en… och så får man träning i att tänka med båda hjärnhalvorna.”

”Superbra att få träna in rytmen i kroppen. Superbra att du lär ut mycket ramsor. Superbra  att du bygger upp en rytm i olika sektioner som du sedan sätter ihop. Känns bra att få träna teknik (Det gör att jag tror att mitt trummande ska låta fint så småningom.) Underbart att få spela tillsammans i gruppen med kombinationen av de olika rytmerna och med olika slaginstrument = vilken glädje jag av och till känner i kroppen!”

”Tack för allt individuellt stöd du ger!”

”Jag tycker om att trumma för jag får använda kroppen och inte huvudet så mycket. Det blir lite som meditation. Jag har blivit mycket bättre tekniskt och fått kläm på musklerna i händerna i slapslagen. Jag tycker om att spela i grupp och jag tycker att det är otroligt roligt att det blir en orkester med flera instrument, inte bara flera rytmer. Jag har roligt varje gång och jag vill fortsätta nästa termin.”

”Tack för att du återinför rytm och takt i mig. Du är en otrolig pedagog och har förmågan att bryta ner rytmer och pauser i små lättförstådda segment.”

”Att jobba med rytmer ger ett ökat välbefinnande för mig. Hos Kristina finns gott om utrymme att leka sig fram, pröva och utvecklas.”

-kursdeltagare


-Varför går du på den här kursen?

”Det är en filosofisk fråga. Jag älskar trummor. Jag spelar varje dag. Jag skulle kunna prata en timme om det. Jag jobbar på en förskola. För mig är en sån här kurs guld värd. Vad kan jag ge barnen? Jo jag kan ge dem en känsla för rytm. Här får jag nya verktyg för det. Jag kommer gärna om det finns flera kurser.”
Florencio Urbano, förskolan Minken Spånga-Tensta, ur tidningen Rumba 2006

”Vad gäller sommarkursen blev jag lite avskräckt av min mors fragmentariska återgivning av den kurs hon var med på.
Hon talade om någon slags schaman, en druid, en brygd gjord på exotiska örter, en lamslående onaturlig tystnad - så plötsligt: hejdlösa explosioner ur tomma intet, ljus och färger som glimmade till och försvann igen, monotont dundrande trummor, tranceliknande utbrott i dansliknande konvulsioner, ett gällt skri, nakna kroppar som blinkar till mot den mörka himlen, extatiska skrik... Sa jag förresten avskräckt? Jag menar förstås avundsjuk.”
Skojfrisk Dan Gräns efter moderns deltagande på en veckas sommarkurs i Småland